I budsjettet for 2015 er det lagt til grunn en økning av gebyrer for vann med 5,0 % og en økning av gebyrene for avløp med 7,1 %. Dekningsgraden i rådmannens forslag er for vannverket 90,6 % og for avløpsverket er den 105,3 %.
Manglende dekningsgrad blir dekket inn av opparbeidede fond fra tidligere år. En renteoppgang kan på sikt føre til en økning av gebyrene.
Gebyrene baseres på at inntektene for vann- og avløpsverket ikke skal overskride gebyrgrunnlaget sett over en periode på fire til fem år. I 2015 ligger de foreslåtte gebyrinntektene for avløpsverket litt over gebyrgrunnlaget for å tilbakebetale opparbeidede underskudd. For vannverket ligger gebyrinntektene under gebyrgrunnlaget i 2015-16 for å bruke opparbeidet selvkostfond.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene.
For størstedelene av VA- anleggene legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år. Avskrivning er lineær.
Rentene på restkapitalen er satt lik 5-årig swap-rente per september 2014 på 2,7 % (2,2 % + 0,5 %).
Gebyrgrunnlaget fremgår av budsjettet:
Vannverket – ansvar 602
Avløpsverket – ansvar 603
Funksjon 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA-verkets egen administrasjon, drift og vedlikehold samt overføringer til administrasjonen og kapitalkostnader.
Beregning av gebyrgrunnlag 2015 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Vannverket | ||||
Fastledd, IVAR | 17 370 | 19 608 | 24 844 | 31 695 |
Mengdevariabelt ledd, IVAR | 26 110 | 28 028 | 34 258 | 42 175 |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 700 | 1 050 | 1 400 | 1 750 |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 33 750 | 34 425 | 35 114 | 35 816 |
Avskrivninger | 17 876 | 18 939 | 19 839 | 20 739 |
Renter restkapital | 13 787 | 14 348 | 14 790 | 15 208 |
Gebyrgrunnlag | 109 593 | 116 398 | 130 245 | 147 383 |
Foreslåtte inntekter | -99 330 | -108 398 | -130 245 | -147 383 |
Dekningsgrad | 90,6 % | 93,1 % | 100,0 % | 100,0 % |
Avløpsverket | ||||
Avløpsrensing IVAR | 81 732 | 87 940 | 88 951 | 90 990 |
Bemanningsøkning iht Hovedplan | 700 | 1 050 | 1 400 | 1 750 |
Driftsutgifter/generell prisstigning | 37 326 | 38 073 | 38 834 | 39 611 |
Avskrivninger | 37 190 | 38 635 | 39 973 | 41 311 |
Renter restkapital | 27 212 | 27 244 | 27 621 | 27 963 |
Gebyrgrunnlag | 184 160 | 192 942 | 196 779 | 201 625 |
Foreslåtte inntekter | -193 841 | -202 137 | -205 974 | -210 820 |
Dekningsgrad | 105,3 % | 104,8 % | 104,7 % | 104,6 % |
Prisen for vann 2015 foreslås økt med 5,0 %. Prisen for avløp foreslås økt med 7,1 %. Alle priser er eksklusiv MVA.
a) Ubebygde eiendommer
Inntil bystyret bestemmer noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet
Alle eiendommer skal betale kr 4,15 per m2 brutto gulvareal per år.
c) Det mengdevariable leddet
Prisen er kr 3,20 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2.
a) Ubebygde eiendommer
Inntil bystyret bestemmer noe annet settes gebyret for disse til kr 0 per år.
b) Fastleddet
Alle eiendommer skal betale kr 8,24 per m2 brutto gulvareal per år.
c) Det mengdevariable leddet
Prisen er kr 6,61 per m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 per m2.
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Prisen for leie er:
Vannmålerleie | Pris (kr) | Horisontal | Vertikal |
---|---|---|---|
For 20 mm (3/4”) vannmåler per stk. | 163 | 190 mm | 105 mm |
25 mm (1") | 196 | 260 mm | 150 mm |
40 mm (1 1/2") | 259 | 300 mm | 200 mm |
50 mm (2") | 431 | 200 mm | 200 mm |
50 mm Woltmannmåler | 966 | 270 mm | |
80 mm | 1 213 | 300 mm | |
100 mm | 1 435 | 360 mm | |
150 mm | 1 610 | 500 mm | |
200 mm | 2 418 | 350 mm | 350 mm |
Gebyret for tilknytning er kr 2418,00 + kr 2,25 per m2 brutto gulvareal.
Gruppe I kr 41,12 per m2 brutto gulvareal. Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet.
Gruppe II kr 101,50 per m2 brutto gulvareal. Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, bare delvis har betalt og/eller dekket noen av kostnadene til forsterkning av eksisterende offentlig ledningsnett
Gruppe III kr 200,80 per m2 brutto gulvareal
For oppmøte betales kr 250,00.
Eiendommer som er tilknyttet kommunalt avløp, betaler et utlignet gebyr for slam kr 29,46.
Eiendommer som ikke er tilknyttet kommunalt avløp, betaler gebyr for slam kr 646,37.
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger det såkalte selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret foreslås opprettholdt på samme nivå som i 2014.
Fra 2013 til 2014 var det en økning i renovasjonsgebyret på 1%. Driftskostnadene for renovasjonen i 2015 forventes å øke moderat. En del av de forventede merutgiftene i 2015 dekkes med midler fra renovasjonsfondet.
Renovasjonen i Stavanger har som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr.
Alle tall er i hele 1000 kroner.
Beregning av gebyrgrunnlag 2015 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Kapitalkostnader | ||||
Avskrivninger | 3 972 000 | 3 772 000 | 3 570 000 | 3 375 000 |
Renter restkapital | 842 000 | 862 000 | 872 000 | 882 000 |
Sum kapitalkostnader | 4 814 000 | 4 634 000 | 4 442 000 | 4 257 000 |
Drift og vedlikehold | ||||
Kjøp fra IVAR IKS | 54 500 000 | 55 862 000 | 57 258 000 | 58 690 000 |
Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS | 50 260 000 | 52 158 300 | 54 130 300 | 56 128 100 |
Hovedpost 0 (lønn) | 5 762 000 | 5 924 500 | 6 092 500 | 6 265 900 |
Drift/vedlikehold (fratrukket internkjøp) | 23 452 000 | 24 092 000 | 24 602 000 | 23 987 000 |
Internkjøp | 990 000 | 990 000 | 990 000 | 990 000 |
Kapitalkostnad | 4 814 000 | 4 634 000 | 4 442 000 | 4 257 000 |
Gebyrgrunnlag | 139 778 000 | 143 660 800 | 147 514 800 | 150 318 000 |
Beregning av dekningsgrad (DG: forhold mellom inntekter og gebyrgrunnlag):
Foreslåtte inntekter 2015: kr 136 785
DG: (136 785 x 100) / 139 778 = 97,9%
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2015 blir derved slik for følgende typiske abonnement (ekskludert merverdiavgift, kronebeløp per husholdning):
Gebyrstruktur | 2014 | 2015 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abonnementstype | Beholder | Fast | Variabel | SUM | Fast | Variabel | SUM |
Liten | 80-l | 900 | 1 011 | 1 911 | 900 | 1 011 | 1 911 |
Standard | 120-l | 900 | 1 324 | 2 224 | 900 | 1 324 | 2 224 |
Dobbel | 240-l | 900 | 2 094 | 2 994 | 900 | 2 094 | 2 994 |
Storhusholdning | 660-l | 900 | 5 148 | 6 048 | 900 | 5 148 | 6 048 |
Nedgravd container | 5 m3 | 900 | 1 300 | 2 200 | 900 | 1 300 | 2 200 |
Gebyrsystemet er i samsvar med renovasjonsforskriftens § 11.
I henhold til ovenstående redegjørelse foreslår rådmannen følgende:
Alle beløp eksklusive merverdiavgift tabell 12.5:
Pkt. | Gebyrdel | 80-l beholder | 120-l beholder | 240-l beholder | 660-l beholder |
---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel | 900 | 900 | 900 | 900 |
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1 011 | 1 324 | 2 094 | 5 148 |
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver husholdning en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver husholdnings andel av antall og størrelse på beholdere i henhold til punkt B. | |||
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som hjemmekomposterer i henhold til § 6 i renovasjonsforskriften, innrømmes en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller fellesabonnement. Brun dunk må da være inndratt. | |||
2) Det gis dessuten en rabatt på kommunens kompostbeholder og tilbud om gratis tilkjøring av beholderen. Prisen på beholderen settes til kr 1 700. | |||||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på kr 100 per oppmøte i «mellomukene» | |||
F | Henteordning for glass-/ metall- og plastemballasje |
Borettslag, sameier og lignende som ønsker egen henteordning for plast og glass/metall, tilbys en egen tømmeordning. Prisen per tømming per beholder er for plastemballasje følgende: 80 liters beholder: kr 14 120 liters beholder: kr 20 240 liters beholder: kr 30 660 liters beholder: kr 50 Sekk med plast: kr 12 Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis. |
|||
G | Tømming av nedgravde containere | Kr 400 per tømming, uansett avfallsfraksjon. I områder der Stavanger kommune har investert i nedgravde containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel på kr 1 200. Tilknyttede næringsdrivende i samme område betaler en årspris på henholdsvis kr 1 950, kr 3 680 og kr 8 150, avhengig av bedriftens størrelse. | |||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prises lik to vanlige restavfallsbeholdere på 660 liter. | |||
I | Bytte av avfallsbeholder | Kr 175 per byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. | |||
J | Kjøp av ekstra sekker | Sekk for papir: kr 24 Sekk for bioavfall: kr 28 Sekk for restavfall: kr 36 Sekkeprisen inkluderer kostnadene for henting og behandling av avfall. |
|||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt per beholder og tømmedag. Avstand til kjørbar vei i meter: kr 1,80 per meter Ulempetillegg terskel: kr 1,80 per terskel Ulempetillegg ramper: kr 3,20 per meter høydeforskjell Ulempetillegg trapper: kr 3,20 per trinn Nøkkelservice (låste dører/porter): kr 15 per dør og tømmedag |
|||
L | Låsbare spann | Tillegg på kr 90 per beholder per år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. | |||
M | Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset-grunn-saker (iht. bystyrevedtak 6.12.2004) | For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem: a) Mindre saker av enkel karakter: kr 12 000 b) Mellomstore saker: kr 18 500 c) Store, kompliserte saker: kr 25 000 |
Formannskapet vedtok i sak 13/631 en gradvis økning av billettpriser i svømmehallene fra 2013 nivå til tilsvarende nivå som benyttes i Oslo og Bergen i år 2018. Rådmannen foreslår følgende prisøkning, som tilsvarer om lag 11 %:
Priser | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Enkeltbillett til barn/honnør | 28 | 31 | 36 | 41 | 45 |
Enkeltbillett til voksne | 50 | 55 | 65 | 75 | 85 |
Klippekort, 10 klipp, til barn/honnør | 215 | 240 | 280 | 320 | 360 |
Klippekort, 10 klipp, til voksne | 400 | 440 | 500 | 580 | 680 |
Halvårskort til barn/honnør | 520 | 580 | 670 | 770 | 860 |
Halvårskort til voksne | 970 | 1 070 | 1 270 | 1 470 | 1 670 |
Halvårskort til familie | 1 455 | 1 655 | 1 855 | 2 055 | 2 255 |
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieavgiften er i 2014 kr 280 per pipeløp. Avgiften foreslås økt til kr 290 per pipeløp i år 2015.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
Foreldrebetaling per år
Det er i forslag til statsbudsjett foreslått en årlig maksimalpris på kr 28 380 for barns opphold i barnehage. Alle typer moderasjon gjelder i kommunale og ikke-kommunale barnehager. Reduserte plasstyper har et prispåslag på 10 %. Dette beløpet blir utregnet etter en plasstype på 100 %, hvor betalingen er kr 2 580 per måned. Makspris per år blir da:
Plasstype
Inntil | 100 % 45 timer | 80 % 36 timer | 60 % 27 timer | 50 % 22,5 timer | 40 % 18 timer | 20 % 9 timer | Barnepark |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Betaling per år | 28 380 | 25 542 | 19 866 | 17 028 | 14 190 | 8 514 | 5 870 |
Foreldrebetaling per måned
Betalingen i kommunale barnehager fordeles over 11 betalingsterminer. Disse betales forskuddsvis hver måned. August er betalingsfri. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer. Stavanger kommune anbefaler alle å nytte betalingsform avtalegiro eller e-faktura.
Plasstype 100 % 80 % 60 % 50 % 40 % 20 % Maksimal
Månedspris2 580 2 322 1 806 1 548 1 290 774
Last ned tabelldata (Excel)
Søskenmoderasjon gis for barnehageplassen med lavest plasstørrelse. Søskenmoderasjon belastes den kommunale barnehagen når søsken samtidig går i privat barnehage. I tidligere år er det gitt 75 % moderasjon for fjerde og femte barn. Rådmannen foreslår å endre dette til 50 %.
Søskenmoderasjon | Mod. % | 100 % | 80 % | 60 % | 50 % | 40 % | 20 % |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pris for det første barnet | 0 % | 2 580 | 2 322 | 1 806 | 1 548 | 1 290 | 774 |
Pris for det andre barnet | 30 % | 1 806 | 1 625 | 1 264 | 1 084 | 903 | 542 |
Pris for ev. tredje barn | 50 % | 1 290 | 1 161 | 903 | 774 | 645 | 387 |
Pris for ev. fjerde barn | 50 % | 1 290 | 1 161 | 903 | 774 | 645 | 387 |
Pris for ev. femte barn | 50 % | 1 290 | 1 161 | 903 | 774 | 645 | 387 |
I tidligere år har øvre inntektsgrense for å søke moderasjon i foreldrebetaling på økonomisk grunnlag/friplass vært 8G. For inntekt inntil 6G kunne det søkes om 64 % moderasjon, og for inntekt fra 6G til 8G kunne det søkes om 32 % moderasjon.
Rådmannen foreslår fra 2015 bortfall av friplass og følgende endringer:
Familier med inntekt under kr 441 850 = 5G (G= folketrygdens grunnbeløp) kan søke om moderasjon på økonomisk grunnlag. Moderasjon innvilges slik:
Par/gifte/samboere/delt omsorg:
Enslige forsørgere:
Søkere som får dekket deler av foreldrebetalingen av andre, får denne stønaden til fradrag i reduksjonen fra kommune. Søkere med inntekt over 5G kan ikke søke om moderasjon.
Barn som mottar spesialpedagogisk hjelp etter § 5-7 har rett til å få denne hjelpen gratis.
Moderasjonen tildeles på grunnlag av sakkyndig tilrådning og enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp.
Moderasjon innvilges for inntil ett år om gangen. De nye satsene foreslås gjeldende fra 1.1.2015.
Foresatte har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny for hvert år.
Frist: 1.mai. Søknadsskjema fås i barnehagen. Dokumenterte opplysninger om familiens samlede inntekter må følge med søknaden. Eventuell moderasjon innvilges når barnehagen har mottatt fullstendig søknad, dvs. når alle inntekter og utgifter er dokumentert. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke.
Søknad om moderasjon leveres i barnehagen og barnehage oversender søknaden til Oppvekstservice, Stavanger kommune, som saksbehandlende instans.
Ikke-kommunale barnehager er saksbehandlere på søknadene fra foreldrene når det gjelder søknad om søskenmoderasjon, på søknad om moderasjon på økonomisk grunnlag, og moderasjon for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp etter § 5-7.
Barnehagene søker Stavanger kommune om refusjon for det beløp barnehagen har innvilget som moderasjon til foreldre. To ganger per år sender Stavanger kommune ut et felles skjema som barnehagene fyller ut.
Ved krav om refusjon på moderasjon på økonomisk grunnlag kreves inntektsdokumentasjon. Oppfyller søknaden refusjonskravene, får den ikke-kommunale barnehagen dekket moderasjonsbeløpet av Stavanger kommune.
Fristene er 15. juni og 15. november hvert år.
Rådmannen foreslår at betalingssatsene for opphold i skolefritidsordningen for høsten 2014 videreføres våren 2015. Betalingssatsen for våren er:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
2 631 | 01.01 - 30.06 | 100 % |
1 831 | 01.01 - 30.06 | 60 % |
Fra høsten 2015 foreslår rådmannen å øke betalingssatsen med kr 299 per måned for 100 % plass og kr 179 per måned for 60 % plass. Dette utgjør følgende:
Månedspris | Periode | Plass |
---|---|---|
2 930 | 01.08 - 31.12 | 100 % |
2 010 | 01.08 - 31.12 | 60 % |
Betalingen fordeles over 11 terminer. I tillegg kommer matpenger ved enkelte ordninger.
Det blir gitt et tilbud i skolens sommerferie med egen påmelding og særskilt betalingssats. Ferietilbudet er et samarbeid mellom «Fiks Ferigge Ferie» og SFO på enkeltskoler. Rådmannen foreslår en pris på kr 1 700 per uke i 2015. Barn som kan benytte seg av tilbudet i «Fiks Ferigge Ferie» får sitt tilbud her, mens elever med behov for et tilrettelagt tilbud får dette organisert av SFO på egen skole.
Rådmannen foreslår at kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 3,5 % til følgende beløp med virkning fra 1.1.2015:
Aktivitet | Pris 2014 | Foreslått pris 2015 | Endring i kr |
---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 530+ eventuell instrumentleie | 3 600+ eventuell instrumentleie | 70 |
Musikk fra livets begynnelse | 3 130 | 3 200 | 70 |
Musikklek 3-4-5 år | 3 130 | 3 200 | 70 |
Kulturkarusellen 1 & 2 klasse (inkl. 100,- i materiell) | 3 030 | 3 300 | 270 |
Kulturskolekor | 2 900 | 3 200 | 300 |
Lørdagsskolen instrument | 6 340 | 7 200 | 860 |
Barnedans (nybegynnere) | 2 900 | 3 200 | 300 |
Dansepartier med 45-60 min. pr. uke | 3 350 | 3 600 | 250 |
Dansepartier med 75 min. per uke | 3 700 | 3 600 | -100 |
Dansepartier med 90 min. per uke | 3 960 | 3 600 | -360 |
Talentklasse dans | 5 980 | 6 700 | 720 |
Bilde og visuelt/fotobehandling | 3 750 | 3 820 | 70 |
Drama/teater | 3 750 inkludert materiell | 3 820 inkludert materiell | 70 |
Drama/teater voksen | 7 580 | 7 580 | 0 |
Samspill | 1 160 | 1 200 | 40 |
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
Langtidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester: 75 % av inntekt mellom kr 7 500 og folketrygdens grunnbeløp, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 7 500 er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2015.
Maksimalsatsen foreslås økt med 5 % til kr 38 220 per måned fra 1.1.2015.
Opphold på disse plassene omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Betaling for oppholdet varierer avhengig av om brukeren er hjemmeboende eller langtidspasient på sykehjem. For hjemmeboende er satsen satt lik maksimalsats for korttidsopphold på sykehjem, mens langtidsbeboere fortsetter å betale sitt faste vederlag for opphold. I tillegg må brukere betale reise og reiseforsikring via kommunen.
Langtidspasienter ved alders- og sykehjem betaler sitt faste vederlag, andre betaler sats for korttidsopphold kr 147 per døgn. I tillegg betales for reise og reiseforsikring. Satsene er justeres i tråd med endring i forskrift.
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 147 i 2015 og er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2015. Forskriften sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart/på plass. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold, kr 147 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2015.
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
Prisen foreslås økt med 2 % fra 1.1.2015 til kr 270 per døgn.
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 77, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2015.
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 77, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift. I tillegg betales det for måltider. Rådmannen foreslår å øke betaling for måltider med 5 % til kr 46 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 81 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Pris per opphold ved dagsenter inkludert måltider blir:
Nettoinntekt | Pris per opphold |
---|---|
Under 2G (0–176 740) | 123 |
Over 2G (>176 740) | 158 |
Avtalte dagsenterbesøk må betales hvis fraværet ikke er varslet innen 24 timer på forhånd.
Dette er betaling i henhold til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Stavanger kommune krever tilsvarende maksimal betalingssats for husstander med inntekt under 2G, det vil si kr 186 per måned. Satsen er justert i tråd med endring i forskrift.
Rådmannen foreslår å øke timesatsen med 3 % fra kr 407 til kr 419 fra 1.1.2015. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 186 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har vi lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 186 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Nettoinntekt | Maksimal månedssats |
---|---|
Under 2G (0–176 740) | 186 |
2G–3G (176 740–265 110) | 758 |
3G–4G (265 110–353 480) | 1 453 |
Over 4G (>353 480) | 2 906 |
Med G menes grunnbeløp i folketrygden. Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 186 per måned.
Prisen foreslås økt med 3 % opp til nærmeste 5-krone fra 1.1.2015.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 185 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har vi lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 185 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2015:
Nettoinntekt | Månedssats |
---|---|
Under 2G (0–176 740) | 185 inkl. ev praktisk bistand |
2G–3G (176 740–265 110) | 271 |
Over 3G (>265 110) | 541 |
Maksimal betalingssats for husstander med nettoinntekt under 2G er justert i tråd med endringer i forskrift.
Rådmannen foreslår at satsene står uendret fra 2014 for å kunne være konkurransedyktige i forhold til det private markedet. Vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise vil fra 1.1.2015 bli som følger:
Transport ”arbeidsreise” er foreslått økt fra kr 21 til kr 22 per tur fra 1.1.2015.
Rådmannen foreslår å øke gebyr for startlån fra kr 1 000 til kr 1 500.
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) fastsettes som følger:
Oppretting av grunneiendom og festegrunn
Gebyr for oppretting av grunneiendom og festegrunn | |
---|---|
Areal fra 0 – 500 m² | kr 22 000 |
Areal fra 501 – 2000 m² | kr 24 000 |
Areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da. | kr 2 000 |
For eiendom som ikke er selvstendig bruksenhet, beregnes et halvt gebyr etter dette punktet.
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier | |
---|---|
Areal fra 0 - 150 m² | kr 18 000 |
Areal fra 151 – 500 m² | kr 22 000 |
Areal fra 501 – 2000 m² | kr 24 000 |
Areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da. | kr 2 000 |
Oppretting av uteareal på eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal per eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal per eierseksjon | |
---|---|
Areal fra 0 - 50 m² | kr 10 400 |
Areal fra 51 – 250 m² | kr 13 000 |
Areal fra 251 – 2000 m² | kr 15 000 |
Areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da. | kr 2 000 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
Oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 2000 m² | kr 31 500 |
Areal fra 2001 m² – økning per påbegynt da. | kr 2 000 |
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid. – se «Oppretting av grunneiendom og festegrunn».
Viser til satsene ovenfor. I tillegg kan det komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning – kr 1 600.
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes til 1/3 gebyr av satsene etter 10.1 og 10.2.
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av eiendommens areal (maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
Gebyr for grensejustering | |
---|---|
Areal fra 0 – 100 m² | kr 7 300 |
Areal fra 101 – 150 m² | kr 9 400 |
Areal fra 151 – 250 m² | kr 12 400 |
Areal fra 251 – 500 m² | kr 15 500 |
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5 % av anleggseiendommens areal, men den maksimale grensen settes til 1000 m²
Gebyr for grensejustering, anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | kr 16 700 |
Areal fra 251 – 1000 m² | kr 19 800 |
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift.
Gebyr ved arealoverføring av grunneiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | kr 15 700 |
Areal fra 251 – 500 m² | kr 19 800 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på | kr 2 000 |
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
Gebyr ved arealoverføring av heftefrie grunneiendommer | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | kr 12 500 |
Areal fra 251 – 500 m² | kr 16 600 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på | kr 2 000 |
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
Gebyr ved arealoverføring av anleggseiendom | |
---|---|
Areal fra 0 – 250 m² | kr 22 000 |
Areal fra 251 – 500 m² | kr 26 000 |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 500 m² medfører en økning av gebyret på | kr 2 000 |
Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning | |
---|---|
For inntil 2 punkter | kr 3 600 + mva. |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | kr 500 + mva. |
Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt / eller klarlegging av rettigheter | |
---|---|
For inntil 2 punkter | kr 6 100 |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | kr 1 200 |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid.
Privat grenseavtale | |
---|---|
For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde | kr 7 200 |
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde | kr 1 700 |
Billigste alternativ for rekvirent velges.
Alternativt kan gebyr fastsettes etter medgått tid.
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan rådmannen eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr.
Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret.
Utstedelse av matrikkelbrev | |
---|---|
Matrikkelbrev inntil 10 sider | kr 175 |
Matrikkelbrev over 10 sider | kr 350 |
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen.
Ved krav om grunnbokshjemmel utskilt fra umatrikulert grunn eller ukjent eier skal det betales et gebyr på kr 4 000 som dekker utlysning i avis, dokumentavgift ol.
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
Ingeniør / konsulent kr 850 per time
ALMINNELIGE BESTEMMELSER
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.1.2015.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige samt gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§ 1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, godkjenning av ansvarlige, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§ 2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§ 3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§ 4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr. Ved behandling av igangsetting betales gebyr for ansvarlige foretak som er kommet til.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§ 5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§ 6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§ 7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§ 8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under kr 200 faktureres ikke.
§ 8a Gebyr for allerede utført byggearbeid
Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med 50 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§ 8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§ 9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan kommunaldirektøren fastsette passende gebyr.
§ 10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell 12.29 under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på 17 kr per m2 bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr.8.50 pr m2.
Tiltak som behandles etter søknad. | Tiltaksklasse 1 | Tiltaksklasse 2 | Tiltaksklasse 3 |
---|---|---|---|
01. BOLIGER | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Enebolig (111-113) | 13 950 | 20 700 | |
b. Tomannsbolig (121 – 124) | 13 950 | 20 700 | |
c. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-136) | 18 050 | 23 250 | |
d. Fritidsbolig (161- 163) | 10 600 | 18 050 | |
e. Tilbygg punkt a-d | 0 | 0 | |
< 50 m2 | 2 050 | 3 250 | |
> 50 m2 | 3 250 | 5 300 | |
f. Påbygg punkt a-d | 0 | 0 | |
< 50 m2 | 2 050 | 3 250 | |
> 50 m2 | 3 250 | 5 300 | |
g. Ombygging < 50 % av totalt areal | 2 050 | ||
h. Ombygging > 50 % av totalt areal | 12 050 | ||
a Ny boenhet | 12 050 | ||
Hovedombygging = nybygg | 0 | ||
i. Stort boligbygg 2 et. ( 141-144) | 44 450 | 66 000 | 87 000 |
j. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) | 0 | 87 000 | 145 650 |
k. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) | 0 | 113 400 | 169 600 |
l. Bygg med bofellesskap (151-159) | 44 450 | 66 000 | 86 900 |
m. Tilbygg punkt i-l. Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr på 4550 kr | |||
< 1000 m2 | 22 900 | 32 700 | |
> 1000 m2 | 32 700 | 43 400 | |
n. Påbygg punkt i-l | 0 | 0 | |
< 1000 m2 | 22 570 | 32 700 | |
> 1000 m2 | 32 700 | 43 400 | |
o. Ombygging < 50 % av totalt areal (j, k) | 0 | 38 250 | 63 450 |
p. Ombygging > 50 % av totalt areal (j, k) | 0 | 69 850 | 117 150 |
q. Ombygging < 50% av total areal (i,l) | 17 850 | 28 300 | 34 900 |
r. Ombygging >50% av total areal (i,l) | 28 300 | 49 850 | 65 280 |
Hovedombygging = nybygg | |||
s. Boligbrakker | 8 000 | 150 000 | |
Andre tiltak på boligeiendom | |||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 750 | ||
Støttemur | 3 250 | ||
Innhengning/gjerde/støyskjerm | 750 | ||
Brygge | 3 250 | 5 300 | |
Graving/fylling/sprenging | 2 050 | ||
Brønn/dam | 1 350 | ||
Basseng | 3 800 | ||
02. ANDRE NYBYGG | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Garasje og uthus til bolig, naust | 2 050 | ||
(181-183) | |||
b. Tilbygg a | 1 100 | ||
c. Påbygg a | 1 100 | ||
03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING | |||
(Bygningstyper i NS 3457 i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Industribygg (211-218) | 44 060 | 66 000 | 87 050 |
b. Annet industribygg og lignende(219) | 20 200 | 37 450 | 58 900 |
c. Energiforsyningsbygg (221-229) | 45 000 | 66 000 | 87 050 |
d. Lagerbygg (231-239) | 20 300 | 37 450 | 58 900 |
e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) | 20 300 | 37 450 | 58 900 |
f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr på 7150 kr | |||
< 1 000 m2 | 11 900 | 23 150 | 44 550 |
> 1 000 m2 | 23 100 | 44 600 | 66 000 |
g. Påbygg a-e | |||
< 1 000 m2 | 11 900 | 23 150 | 44 550 |
> 1 000 m2 | 23 150 | 44 600 | 66 000 |
h. Omb-./bruksendring < 50 % av totalt areal (a,c) | 17 300 | 32 900 | 49 400 |
i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a,c) | 32 900 | 44 550 | 66 000 |
j. Omb.-/bruksendring <50% av totalt areal (b,d,e) | 8 150 | 15 000 | 29 300 |
k. Bruksendring uten ombygging 7150kr | |||
l. Ombygging >50% av totalt areal (b,d,e) | 17 300 | 32 900 | 44 550 |
m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små) | 4 400 | ||
Hovedombygging = nybygg | |||
04 KONTOR-FORRETNING | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Kontorbygg (311-319) | 55 700 | 89 650 | 154 100 |
b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) | 55 700 | 110 350 | 172 700 |
c. Bensinstasjon (323) | 22 950 | 44 550 | |
Samferdsel og kommunikasjon | |||
d. Ekspedisjonsbygg, terminal, | 55 700 | 89 650 | 154 100 |
telekommunikasjonsbygg (411-429) | |||
e. Garasje- og hangarbygg, | 22 600 | 44 550 | 66 100 |
veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) | |||
f. Tilbygg a-e ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr på 7150 kr | |||
< 1 000 m2 | 23 100 | 44 600 | |
> 1 000 m2 | 44 600 | 66 000 | 77 900 |
Påbygg a-e | |||
< 1 000 m2 | 23 100 | 44 600 | |
> 1 000 m2 | 44 600 | 66 000 | 77 900 |
g. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a,b,d) | 23 100 | 32 700 | 66 000 |
i. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a,b,d) | 44 600 | 66 000 | 86 900 |
j. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c,e) | 8 900 | 17 850 | 26 700 |
k. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal c,e) | 17 850 | 32 640 | 49 400 |
k. Bruksendring uten ombygging kr 7 150 | |||
05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Hotellbygg (511-519) | 66 650 | 109 000 | 172 700 |
b. Bygg for overnatting (521-529) | 54 700 | 82 300 | 11 7900 |
c. Restaurantbygg (531-539) | 54 700 | 82 300 | 117 900 |
d. Tilbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ombygginger betales et minimumsgebyr på 7150 kr | |||
< 1 000 m2 | 23 100 | 44 600 | 66 000 |
> 1 000 m2 | 44 600 | 66 000 | 113 700 |
Påbygg a-c | |||
< 1 000 m2 | 23 100 | 44 600 | 66 000 |
> 1 000 m2 | 44 600 | 66 000 | 113 700 |
e. Omb-/bruksendring < 50 % av bygning | 32 700 | 44 600 | 66 000 |
f. Omb-/bruksendring > 50 % av bygning | 44 600 | 66 000 | 89 350 |
g. Bruksendring uten ombygging kr 7 150 | |||
Hovedombygging = nybygg | |||
06. KULTUR OG FORSKNING | |||
(Bygningstyper i parentes) | |||
Basisgebyr: | |||
a. Lekepark, barnehage (611-612) | 20 300 | 33 300 | |
b. Skolebygg (613-619) | 53 600 | 89 350 | 155 000 |
c. Universitets- og høgskolebygg, | 89 350 | 155 000 | |
museums- og biblioteksbygg (621-649) | |||
d. Idrettsbygg (651-659) | 66000 | 113700 | |
e. Kulturhus (661-669) | 53600 | 89350 | 155000 |
f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) | 89 350 | 155 000 | |
Helsebygg | |||
g. Sykehus, sykehjem (719-729) | 113 700 | 168 500 | |
h. Primærhelsebygg (731-739) | 44 600 | 66 000 | 113 700 |
Fengsel, beredskapsbygg | |||
i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) | 53 600 | 89 350 | 155 000 |
j. Tilbygg a-i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales et minimumsgebyr på 7150kr | |||
< 1 000 m2 | 23 154 | ||
> 1 000 m2 | 44 600 | 89 350 | |
Påbygg a-i | |||
< 1 000 m2 | 22 600 | 56 600 | |
> 1 000 m2 | 44 600 | 89 350 | |
k. Omb-/bruksendring < 50 % av totalt areal | 22 600 | 32 640 | |
(unntatt lekepark/barnehage) | |||
l. Omb-/bruksendring > 50 % av totalt areal | 66 000 | 113 700 | |
(unntatt lekepark/barnehage) | |||
m. Omb-/bruksendring < 50% av totalt areal | 8 050 | 15 000 | |
(lekepark/barnehage) | |||
n. Omb-/bruksendring > 50% av totalt areal | 15 000 | 32 700 | |
(lekepark/barnehage) | |||
o. Bruksendring uten ombygging 7150kr | |||
Hovedombygging = nybygg | |||
07. DISPENSASJONSSØKNADER | |||
Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold | |||
a. Formål | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
b. Utnyttelse | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
c. Plassering (reg.byggelinje/byggegrense) | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
d. Etasjetall | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
e. Høyde (gesimshøyde o.l.) | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
f. Andre forhold i reg. best. | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
g. Avstandskrav § 29-4 i pbl | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
h. Veiopparbeidelse | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
i. Byggteknisk forskrift | 5 000 | 8 000 | 10 000 |
08. REVIDERTE TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER | |||
(mindre endringer) | |||
Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt 17 kr per m2 bruksareal. Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging. | 1 500 | 2 250 | |
09. RIVING | |||
Gebyr per bygning | |||
< 400 m2 | 1 100 | ||
> 400 m2 | 4 200 | ||
10. TEKNISKE INSTALLASJONER | |||
PBL § 20. f. | |||
Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis. | 2 950 | ||
Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon | 4 200 | ||
VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett | 4 200 | ||
Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin | 4 200 | ||
Basestasjon for mobil/kommunikasjon | 4 200 | ||
11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE | |||
Fasadeendring/vindusskift (per fasade) | 1 400 | ||
Skilt/reklame | 1 400 | ||
Større skiltplan | 3 000 | ||
Støttemur | 3 300 | ||
Innhegning/gjerde/støyskjerm | 3 000 | ||
Fylling > 1000 m2 | 14 000 | ||
12. GODKJENNING AV ANSVARLIG SØKER, PROSJEKTERENDE, UTFØRENDE OG KONTROLLERENDE | |||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om. | |||
a. Ved lokal godkjenning (per foretak) | 1 785 | ||
c. Personlig ansvarsrett (selvbygger) | 600 | ||
13. UTENDØRSPLANER/OPPARBEIDELSESPLAN | |||
< 5000 m² | 4 400 | ||
> 5000 m² | 8 700 | ||
Ny avkjørsel fra eiendom | 1 950 | ||
14. FRIKJØP PARKERING | 87 500 | ||
Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger | |||
15. FRIKJØP TILFLUKTSROM | |||
Beløp fastsettes av sivilforsvaret | |||
16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-2 | |||
a) mindre tiltak på bebygd eiendom. (ved små tiltak og komplett søknad ved innsending kan gebyret reduseres til kr 1 050 ) | 2 050 | ||
b) alminnelige driftsbygninger i landbruket | 4 300 | ||
c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år | 4 300 | ||
d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver | 2 050 | ||
17. DELT IGANGSETTING | |||
Det tas et gebyr på 3 250 kr for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. | |||
18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG | |||
For bygg over 5 år tas et gebyr på kr 2 750 |
Samlet gebyr blir summen av A, B og eventuelt C og D. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks. utnyttelse som planen gir mulighet for. Hvis et forslag legger til rette for både offentlig og private tiltak skal gebyr bare beregnes for den del av planområdet som omfatter de private tiltakene.
A Gebyr etter planområdets areal:
B Tilleggsgebyr for bebyggelse:
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): kr 940
C Endringsgebyr:
Kultur og byutvikling kan kreve et tilleggsgebyr dersom forslagstiller fremmer endringsforslag underveis: 30 % av gebyr. Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D Konsekvensutredninger:
For planer som faller inn under forskrift om konsekvensutredninger (§ 4.1 og § 4.2 i plan- og bygningsloven), skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 75 % av satsen for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt 1.
Tilleggsgebyr:
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) fastsatt i plan.
Grensejusteringer/makebytte i tråd med plan (maks 5 % endring av minste involverte eiendom)
B. Delesak som krever mindre reguleringsendring eller dispensasjon
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever endring av plan. For eksempel endrede tomtegrenser, innregulering av ny/felles avkjørsel eller justering av formålsgrenser.
Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan.
Per tomt som søkes fradelt: kr 18 460
Tilleggsgebyr:
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for Kultur og byutvikling fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940
Det foreslås følgende avgifter for gravlundtjenester i 2015.
Formål | Avgiftssatser 2014 | Avgiftssatser 2015 |
---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | 150 | 150 |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | 5 133 | 5 300 |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | 1 872 | 2 200 |
Denne siden ble sist oppdatert 8. December 2014, 14:54.