Referanse | Journalnr. | Dato |
BMHE-14/16780-6 | 91747/14 | 02.10.2014 |
Planlagt behandling i følgende utvalg: Sak nr.: Møtedato: Votering:
Stavanger formannskap (AU)
Stavanger formannskap
Stavanger bystyre
ÅRSBUDSJETT 2015 OG HANDLINGS- OG ØKONOMIPLAN 2015–2018 – STAVANGER BYGGDRIFT KF
Forslag til vedtak:
1. Budsjett 2015 for Stavanger Byggdrift KF godkjennes i samsvar med rådmannens anførsler.
2. Økonomiplan for perioden 2015-2018 anses som retningsgivende for den videre drift.
Stavanger Byggdrift KF har utarbeidet forslag til årsbudsjett 2015 og handlings- og økonomiplan 2015-2018. Det blir i det følgende redegjort nærmere for foretakets budsjettforslag og rådmannens innstilling. Bystyrets vedtak om budsjett for det kommende kalenderår skal omfatte kommunens virksomhet i kommunale foretak, jf. kommuneloven § 46 nr. 2.
Stavanger Byggdrift KF har utarbeidet forslag til årsbudsjett 2015 og handlings- og økonomiplan 2015–2018. Styret behandlet budsjettforslaget den 09. september 2014 og fattet slikt vedtak:
Styrets vedtak:
Styret presiserer at budsjettet for 2015 er et nullpunktsbudsjett i tråd med Eierskapsmeldingen. Styret presiserer at det er usikkerhet knyttet til budsjetterte tallstørrelser som;
En lavere aktivitet (bestilling) enn budsjettert vil ventelig medføre underskudd.
Styret gir fullmakt til administrasjonen til å justere budsjettet for endringer vedr. reguleringspremie og premieavvik.
I styrets budsjettforslag for 2015 er det foreslått økning i timeprisen på håndverker- og renholdstjenester på henholdsvis 5,8 % og 7,5 %. Det er videre foreslått en økning i middagsprisen på 6 %, jf. vedlagt saksfremlegg. Den foreslåtte økningen i middagsprisen på 6 % vil medføre en økning i matutgiftene for de kommunale sykehjemmene på om lag kr 1,2 mill. i 2015. Dette vil i utgangspunktet gi de kommunale sykehjemmene et samlet omstillingsbehov på kr 1,2 mill. i 2015.
Rådmannen legger til grunn at Stavanger Byggdrift KF gis kompensasjon for lønnsoppgjør på lik linje med de ordinære virksomhetene, og at det er dette som danner rammen for en justering av priser på foretakets tjenester. Økte pensjonskostnader knyttet til reguleringspremie og generell prisstigning dekkes innenfor foretakets ramme uten tilsvarende økning i timeprisene. Det forventes at foretaket kontinuerlig evaluerer tjenesteområdene med sikte på identifisering og videre oppfølging av tiltak som vil redusere faste kostnader og ellers effektivisere tjenesteproduksjonen, jf. eierstrategien.
Bestillerbudsjettet og oppdragsavtalene vil regulere oppdragsvolumet for Stavanger Byggdrift KF. For 2015 er det lagt opp til en netto reduksjon i bestillerbudjstettet til Stavanger Eiendom for vedlikehold av administrasjons- og formålsbygg. Reduksjonen i bestillerbudsjettet vil igjen gi en betydelig reduksjon i oppdragsvolumet for Stavanger Byggdrift KF. Styret er ansvarlig for at aktivitetsnivået tilpasses disse rammer. Dette medfører et ytterligere omstillingsbehov for Stavanger Byggdrift KF. Rådmannen viser til at det er Stavanger Eiendom (bestiller) som har ansvaret for standarden på de kommunale byggene.
Foretakets forslag til årsbudsjett 2015 og handlings- og økonomiplan 2015–2018 framgår av tabellen.
Budsjett 2015 | Budsjett 2014 | Budsjett 2016 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Salg | 231 141 420 | 225 354 481 | 236 919 956 | 242 842 954 | 248 914 028 |
Varekost videresalg | −70 505 000 | −70 210 000 | −72 267 625 | −74 074 316 | −75 926 174 |
Lønn | −128 295 652 | −122 445 545 | −131 503 043 | −134 790 619 | −138 160 385 |
Dekningsbidrag | 32 340 768 | 32 698 936 | 33 149 287 | 33 978 019 | 34 827 470 |
Lønn adm (kun avd 1000) | −9 538 405 | −9 045 843 | −9 776 865 | −10 021 287 | −10 271 819 |
Andre drifts- og salgskostnader | −19 355 000 | −19 772 100 | −19 838 875 | −20 334 847 | −20 843 218 |
Brutto driftsresultat | 3 447 363 | 3 880 993 | 3 533 547 | 3 621 886 | 3 712 433 |
Finansinntekter | 800 000 | 900 000 | 820 000 | 840 500 | 861 513 |
Finanskostnader | −4 247 363 | −4 780 993 | −4 353 547 | −4 462 386 | −4 573 945 |
Netto driftsresultat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Foretaket foreslår følgende investeringer i perioden 2015–2018:
Investeringer 2015-2018 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Egenkapitalinnskudd KLP | 660 000 | 660 000 | 660 000 | 660 000 |
Stansemaskin til kjøkken i 2015 og utskiftning av utstyr/materiell | 100 000 | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
Sum | 760 000 | 760 000 | 760 000 | 760 000 |
Retningslinjene i eierstrategien for disponering av overskudd skal regulere en eventuell tilbakeføring av midler til bykassen. I årsbudsjett for 2015 er det budsjettert med finanskostnader på kr 4,25 mill. som omfatter avsetning til pensjonsfond. Dette gir samlet et netto driftsresultat på kr 0. i 2015.
Inger Østensjø | Kristine C. Hernes |
rådmann | direktør økonomi |
Bjørn Morten Hermansen | |
saksbehandler |
Vedlegg: Forslag til årsbudsjett 2015 og Handlings- og økonomiplan 2015-2018 – Stavanger Byggdrift KF
Dokumentet er elektronisk godkjent og sendes uten signatur.
Budsjettet tar utgangspunkt i videreføring av gjeldende driftsvolum. Vi legger opp til et selvkost-budsjett, i tråd med Eierskapsmeldingen, og har en innarbeidet nøktern holdning med hensyn til kostnadsberegninger og et ønske om lavest mest mulig prisjustering. Et selvkostbudsjett skal resultat-messig ende ut rundt null i resultat når samtlige kostnader er dekket og beregnede inntekter fratrukket. Reguleringspremie og premieavvik er betydelige størrelser som i sin karakter er vanskelige å budsjettere. Samtidig innebærer dagens regelverk at positive premieavvik inntektsføres, for deretter å utgiftsføres over kommende år. Som ansvarlig økonomisk enhet vil vi så vidt mulig håndtere premieavviket som en kostnad i det året den tilhører, idet vi tilstreber å budsjettere med inndekning av tilsvarende avsetning til pensjonsfond. Vi forsøker altså å unngå akkumulering av fremtidige forpliktelser uten inndekning.
Usikkerhetsmomenter
Stavanger kommunes økonomiske situasjon ventes å legge et ytterligere press på bestillers budsjetter til vedlikehold av kommunale bygg. Som en umiddelbar reaksjon kan det være både forståelig og akseptabelt å redusere driftsmidler til vedlikehold. Bystyret bør imidlertid være klar over at manglende vedlikehold vil akselerere forfallet på eiendommer som allerede har et stort vedlikeholdsetterslep. For å møte dette må det som et minimum utarbeides en plan for å ta igjen det forsømte, samt settes av ressurser til påkrevde nødløsninger og tettere oppfølging.
Effektivisering
Byggdrift søker etter løsninger som kan bidra til effektivisering og kostnadsbesparelse. Ved at vi selger timeproduksjon vil imidlertid slik effektivisering ikke vise seg i våre regnskaper, men hos bestiller som da vil kunne kjøpe færre timer av oss. Det er slik sett ikke realistisk å redusere vårt budsjett eller priser uten at dette vil medføre underskudd i vårt regnskap. Underskudd vil fort medføre negativ egenkapital, hvor bykassen må bidra til inndekningen. Konkurranseutsetting av våre tjenester har en lignende effekt, ved at det tas vekk produksjonsvolum som er med å dekke faste felleskostnader. Det medfører således en mer-byråkratisering både hos bestillerleddet og Innkjøpsavdelingen, samt omstillings-kostnader for utfører. I tillegg tilkommer et økt kontrollregime for å følge opp leveransen. Et eksternt anbud må altså være betydelig mer enn bare så vidt rimeligere for at kommunen i realiteten skal ha en gevinst av tiltaket.
Priser
Prisene fremkommer i hovedsak som et resultat av budsjettoppbyggingen, men det er også forsøkt å ta hensyn til kundens forventning om lavest mulig prisøkning. Ved salg til private tas det høyere pris enn ved salg til kommunen.
Prisene er etter dette satt til:
Pris 2014 | Pris 2015 | %-vis økning fra året før | |
---|---|---|---|
Middagspris kommunen: | kr 57,50 | kr 61 | 6,0 % |
Håndverker tjenester | kr 430 | kr 455 | 5,8 % |
Renholdstjenester | kr 330 | kr 355 | 7,5 % |
Dette er prisene for hele 2015, det foretas normalt ingen prisjustering i løpet av året. Innen områdene håndverkertjenester og renhold vil foretaket fortsatt nøye seg med et påslag ved videresalg på 7 %, til tross for at markedet generelt opererer med 15 %.
Foretakets egenkapitalsituasjon er blitt svekket gjennom årets vedtak om «utbytte», og økonomien vil ikke bli styrket gjennom det fremlagte budsjettet.
Det ble i 2013 vedtatt sak om vedlikeholdsstrategi hvor det slås fast at det er kr 200 mill for lite i årlige midler til vedlikehold av kommunens bygg. Dagens økonomiske situasjon tilsier at det kan ta lang tid å få stoppet det pågående forfallet, dersom denne oppgaven ikke prioriteres klarere i budsjettene. «Det er dyrt å være fattig». Dårlige bygg går ikke bare ut over økonomien, men også trivsel og effektivitet hos brukerne av bygget.
Byggdrift har i lengre tid tatt til orde for at det burde vært et tettere og bedre samarbeid mellom Eiendom og Byggdrift. Det ville bidradd til øket kompetansen på drift av bygg, bedret koordinering av oppgaver og gitt riktigere prioritering av tiltak. I sum vil dette gjøre de samlede FDV oppgavene mer effektive. Byggene ville blitt bedre ivaretatt. I sin tur vil dette gi bedre bygg for brukerne.
Styrets budsjettvedtak 2015:
Styret presiserer at budsjettet for 2015 er et nullpunktsbudsjett i tråd med Eierskapsmeldingen. Styret presiserer at det er usikkerhet knyttet til budsjetterte tallstørrelser som;
En lavere aktivitet (bestilling) enn budsjettert vil ventelig medføre underskudd.
Styret gir fullmakt til administrasjonen til å justere budsjettet for endringer vedr. reguleringspremie og premieavvik.
Stavanger den 9. september 2014
Erik T. Hirth
Denne siden ble sist oppdatert 29. October 2014, 14:41.